Referat fra seneste repræsentantskabsmøde 11. november 2014

Referat fra seneste repræsentantskabsmøde 11. november 2014

Den 25. nov. 2014

 

Til Fritidsgrundejerforeninger i Sammenlutningen

 

Referat

Repræsentantskabsmødet

Tirsdag d. 11.november 2014,  kl. 19.00

Solsidehallens restaurant, Lerumbakken 11, 9400 Nørresundby

 

 

  1. Velkomst: Niels Erik Nielsen bød velkommen og udtrykte glæde over det store fremmøde på 57 medlemmer. Herefter gik man over til selve dagsordenen.
  2. Valg af dirigent: Bennie Holmager blev valgt som dirigent.
  3. Gør din hjertestarter aktiv: Niels Erik Nielsen oplyste, atforeningens Infohæfte de sidste par år har haft oplysninger om, hvor der er placeret hjertestartere. I den forbindelse ønskes hjælp fra alle, for at sikre, at den løbende bliver opdateret. Der findes en gratis App (hjertestarter .dk) til en smartphone, der henviser til de registrerede hjertestartere. For at få mere viden om dette emne, har vi inviteret Jakob Schmidt fra Beredskabscentret i Aalborg.

Jakob Schmidt fra Beredskabscentret gennemgik herefter hjertestarterens funktioner. Hjertestarteren er et apparat, der kan ”genstarte” hjertet efter et hjertestop ved at give et eller flere elektriske stød gennem brystkassen. Hjertestarteren består af selve maskinen og to elektroder. Gennem elektroderne kan hjertestarteren aflæse hjertets elektriske rytme og vurdere, om der skal afgives stød. Ved aktivering af hjertestarteren fortæller den automatisk, hvad man skal gøre. For eksempel hvordan elektroderne sættes rigtigt på, hvornår den tilskadekomne må berøres, og om man skal trykke på den knap, der udløser stød.

 

Jakob Schmidt oplyste, at han servicerer 175 hjertestartere, hvoraf ca. 50 er frit tilgængelige. Han mener, at en hjertestarter skal være frit tilgængelig og tilsluttet lys via bevægelsessensor for at gøre en forskel. Ved opsætning af en hjertestarter skal den ansvarlige have for øje, at den skal serviceres for at være brugbar. Batteriet skal skiftes hvert 4. år (pris ca. 2400 kr.) og elektroderne hvert 2. år (pris ca. 400 kr.). Ved anskaffelsen skal man overveje at købe en servicepakke, som hos beredskabscentret koster ca. 575 kr. pr. år. Beredskabscentrets medbragte model koster ca. kr. 12.300 ekskl. moms. Der findes flere godkendte fabrikater på markedet, enkelte med mulighed for tilvalg af engelsk eller tysk talesprog.  Jacob Schmidt advarede mod at anskaffe en hjertestarter på abonnement.

 

Såfremt man ved brug af hjertestarteren ringer 112, vil hjertestarteren følge patienten til sygehuset, således at sygehuset kan tappe forskellige data om hjerterytme m.m. fra apparatet. Hjertestarteren leveres herefter gratis tilbage med nye elektroder. Elektroder kan ikke genbruges.

 

Efter Jakob Schmidts indlæg var der stor spørgelyst til emnet. Flere indlæg udtrykte bekymring for foreningernes ansvar omkring servicering af anlægget. Det blev oplyst, at der i Hou by findes 3 hjertestartere. På hjemmesiden www.hjertestarter.dk er der på kort angivet placeringen af hjertestartere i området, ligesom man ved anskaffelse af en App kan få oplyst nærmeste placering af en hjertestarter i forhold til ens egen placering.

 

  1. Orientering fra bestyrelsen: Niels Erik Nielsenpræsenterede bestyrelsens medlemmer: Jørn Kristensen ( Winthers Plantage), Jonni Jacobsen (Østerstrand), Erik Ziegler (Gl. Bisnap), Nis Buchardt (Lille Strandgaard) og Niels Erik Nielsen (Hou By Syd).

Efter Generalforsamlingen i marts sidste år har Grundejerforeningen Savannen nedlagt sig selv i april måned, og er derfor udmeldt med udgangen af dette år. Det betød, at 1. suppleanten Per Nørgaard ikke kunne indtræde i bestyrelsen. Nis Buchardt (2. suppleant) er derfor indtrådt i bestyrelsen.

Vi har afholdt 2 bestyrelsesmøder 17. juni og 7. oktober.

Niels Erik Nielsen deltog den 26. august i et kloakmøde hos Kloakforsyningen vedrørende etape 3. Her mødte der 16 repræsentanter op som repræsentanter for 13 grundejerforeninger.

Licitationen på etape 3 er opdelt i 4 entrepriser med følgende entreprenører: Koldkærsvej m.fl. (John Madsen), Mosters vænge (Vennelyst), Krøjbergsvej (Vennelyst) og Knudshoved (Mortensen & Nymark).

Grundejerne i etape 2 skal være tilsluttet senest udgangen af 2014, men ifølge Michael G Jørgensen har der været enkelte ting, der skulle ændres, og den sidste retablering af vejene er endnu ikke udført. Forventes dog færdig i starten af december.

I etape 3 skal grundejerne være tilsluttet inden udgangen af 2015, og her er status, at arbejderne pågår. Der er lavet en ny tidsplan for Krøjbergsvej med afslutning efter påske i 2015 – rykket en uge.

Koldkærsvej afsluttes uge 20, og Mosters Vænge afsluttes til jul, de følger p.t. tidsplanen. I Knudshoved, der afsluttes med udgangen af marts, er hovedledningen færdig i år, men følger i øvrigt planen.

Nordsøstien: Der har været forlydende om, at der skulle ske en såkaldt udredning omkring placeringen af Nordsøstien. Rasmus Roikjær fra Kommunen, der arbejder med sagen, vil ikke p.t. bekræfte dette, men vi har givet udtryk for vores interesse i sagen.

Brandsikkerhed: Det er i sommerhusområderne meget vigtigt at undgå brand, derfor er der lavet et lille skrift på dansk og tysk, som ligger på vores hjemmeside, og ligeledes kan indsættes i vores næste info hæfte.

Hjemmesiden: Bliver hjemmesiden brugt? – er informationerne OK? – savner I som medlemmer noget? Så sig frem. F.eks ligger EB001 formular til ansøgning om lån til betaling af ejendomsskatter, eller lån til kloakkerne på hjemmesiden. Der ligger også informationer om håndværkerfradrag, hvor det nok er sidste chance her i år 2014

 

De 10 veje: Dette har været et tilbagevendende punkt på generalforsamlinger og repræsentantskabsmøder. De 10 veje er nu blevet til 3, hvor Kommunen stadig vedligeholder Mælkevejen, Kongevejen og Søndergade. Sidstnævnte er en utaknemmelig opgave i dette regnfulde efterår, her er det nemmere at ramme et hul end at undgå et.

Visit Aalborg: I vores Infohæfte 2014 var der i samarbejde med Inge Krogh indlagt fordelskortet Pluscard, der gav rabat til forskellige ferieoplevelser. De firmaer, der har medvirket, håber selvfølgelig, at kortet er blevet brugt af grundejerne og deres gæster. Vi har lovet at deltage i en Focus gruppe her i efteråret/vinter for en nærmere evaluering af samarbejdet m.v.

Renovation/genbrugsplads: Brugerrådet for renovationsvæsenet er nedlagt i maj måned. Her deltog Erik Ziegler tidligere, så vores indflydelse den vej er begrænset. Formanden har modtaget en del mails fra jer om, at genbrugspladsen i Hou lukker den 31. oktober og 5 måneder frem. Vi drøftede dette på bestyrelsesmødet den 7. oktober. Den 22. oktober sendte formanden en venlig skrivelse til rådmanden (Lasse Olsen). Den 3. november havde han intet hørt og sendte derfor samme skrivelse til hele forsyningsudvalget, hvor det blev pointeret, hvor vigtigt vi følte, det var med en form for vinteråbning. Den 4. november svarede A.K.Olesen, at man ville kigge på sagen på mødet den 5. november. Den 6. november får formanden en tilbagemelding fra A.K.Olesen og Lasse Frimand, at der skulle være et svar på vej til os, som de gerne vil se for at vurdere, om der skal rejses en sag i udvalget. Den 7. november melder Lene Krabbe Dahl sig på banen, hun vil gerne gå ind i sagen, og beder om beregninger på, hvad det koster at holde pladsen åben, samme melding kommer nu fra Henrik Sørensen (embedsmand) der også skriver, at vi ikke kan forvente et svar før i uge 47. Det er så der vi står nu. Kan/skal vi handle os frem til 2 eller 1 månedlig åbning, for at gøre det billigere??

Strandnumre/Redningskranse: I vores infohæfte er der en lille artikel om dette emne. Formanden er ikke bekendt med, om skiltene står alle steder, som det var hensigten. Det er måske heller ikke så nødvendigt, da der også her findes en App, som oplyser om din GPS position, såfremt du kontakter alarmcentralen på 112.

Ønskes der opsat redningskranse kan dette ske ved at kontakte Trygfonden, her skal man bare have navnet på en person (en fadder) der vil tjekke, om redningskransen er som den skal være.

Bredbånd og telefoni: Jørn har haft kontakt til Aalborg kommune, John Kock, som fortalte, at Aalborg kommune har godkendt placering af Telenords mast på Tyrensvej 1, Feriecenter Aalborg. Ved efterfølgende kontakt til ansøgeren blev oplyst, at der blot manglede en underskrift fra ejerne af parcellen, men at det ikke skulle være et problem, fordi John Kock allerede havde snakket med ejerne. Ansøgeren oplyste, at masten forventedes opsat i løbet af 2015. Når masten er opsat, vil det få stor betydning for Telia og Telenords kunder. 3 og TDC har også mulighed for at sætte sendere op i masten, men det forlyder ikke, om de ville gøre brug af denne mulighed.  I forbindelse med en nylig afholdt licitation af 800 Megaherz mobilnetet, som blev tildelt TDC, blev TDC pålagt at lukke sorte mobilhuller. I Aalborg Kommunes kommende ”Landdistrikts politik 2014-18” er der indgået høringssvar fra LAK Aalborg (talerør for landsbyerne og landdistrikter) med fokus på bedre digital infrastruktur, herunder mobiltelefoni dækning. Så det ser endelig ud til, at der indenfor det kommende år sker forbedringer på dette område.

 

 

Vi har også kontaktet bredbånd Nord for at høre, om der var aktuelle planer. Det er der ikke. Den Michal Larsen, der tidligere har været i kontakt med Bodil Juhl Nielsen og andre, er ikke længere i firmaet. Man kan tilmelde sig som forening på hjemmesiden, så kigger de på sagen og finder ud af, hvor mange der skal være tilmeldt, før man vil opstarte arbejdet. Man vil ikke pr. automatik følge i sporet på kloakeringen.

Efter formandens orientering blev der rejst følgende spørgsmål fra salen:

  • Opfordring til Aalborg Kommune om at fjerne skilteskoven af private skilte langs Strandvejen.
  • Anker Frydkjær ønskede oplysninger om erfaringer med retablering af vejene fra etape 2, hvor man havde haft et uvildigt firma til at udfærdige en tilstandsrapport på vejene inden gravearbejdet blev igangsat. Det blev oplyst, at retableringsarbejdet endnu ikke var afsluttet, og man først kan orientere nærmere herom til generalforsamlingen. Fra 1. etape blev oplyst, at man havde haft lange diskussioner med Mortensen og Nymark om standarden på retableringen af veje og grøfter, som endte med en kompensation til grundejerforeningen. Man anbefaler, at dækslerne placeres i færdigt niveau. I etape 3 har man fået besked om, at der vil blive asfalteret omkring dækslerne. Der gives valgfrihed mellem cirkel asfaltering eller bump. På Osbornvej er der lavet bump ved stamvejene.
  • Fra salen blev der udtrykt et klart ønske om, at bestyrelsen arbejder på at sikre, at genbrugspladsen i Hou holdes weekend åbent som sidste år, og nyt om sagen formidles ud til grundejerforeningerne via mail til grundejerforeningsformændene, som formidler videre til deres medlemmer. Budskab om eventuel vinteråben af genbrugspladsen lægges også på Sammenslutningens hjemmeside.
  • Anker Frydkjær spurgte, om der fandtes generelle retningslinjer for opmagasinering af kvas i skel. Ingen var bekendt med sådanne retningslinjer, men man blev af hensyn til brandfaren opfordret til generelt ikke at opmagasinere kvas i skovområder.
  • Der blev efterlyst oplysninger om vedligeholdelsen af skovarealet ved Osbornvej. Man blev opfordret til selv at tage kontakt til ejerne af skovarealet.
  • På et spørgsmål om Hasserisskolernes genopførelsesplaner blev oplyst, at lejrhytten bliver genopført.
  • Nordmarksvej foreslog, at man drøftede: Hvad vil vi med sammenslutningen? Det blev aftalt at medlemmerne på de kommende generalforsamlinger bidrager aktivt i udpegning af de fokusområder, som Sammenslutningens bestyrelse skal arbejde videre med.

Eventuelt: Ingen bemærkninger.

 

Formanden afsluttede mødet med oplysning om, at foreningen herefter var vært ved en øl/vand samt kaffe m/brød.

 

På bestyrelsens vegne

 

Niels Erik Nielsen                                                                              Jørn K Kristensen

formand